Jak większość instrumentów w tamtym czasie rebab przywędrował do nas z krajów arabskich. Do dzisiaj w Tunezji czy Maroko można spotkać go w kształcie niemal niezmienionym od tysiąca lat. Korpus podłużny lub nieco gruszkowaty (w pierwotnej

Rebab - ilustracja z „cantigas de Santa Maria”
Najczęściej rebab posiadał dwie lub trzy struny, chociaż niektóre późniejsze źródła ikonograficzne wskazują, że mógł też mieć więcej (4 - 6), być może grupowanych w chóry.
Na instrumencie grało się trzymając go na kolanie w pozycji pionowej aczkolwiek są również przykłady trzymania „skrzypcowego”.

Rebab zrekonstruowany przeze mnie wg powyższej ilustracji

Fidel (viele , fidula) - instrument o płaskim pudle i różnej ilości strun (najczęściej 3-5). Korpus mógł być różnych kształtów - gruszkowaty, owalny, podłużny, z wcięciem w talii lub bez. Do XV a nawet XVI w fidel żłobiono w jednym kawałku drewna dodając później płytę wierzchnią.
Ikonografia wskazuje, że instrumenty te miały często słabo zaokrąglony a nawet całkiem płaski podstawek, co sprawiało, że grający prowadził smyczek jednocześnie, po co najmniej dwóch strunach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz