wtorek, 21 listopada 2006

Instrumenty szarpane

Psalterium – rodzaj cytry szeroko rozpowszechnionej w średniowieczu wywodzącej się również z instrumentarium arabskiego (cytra qanun). Na płaskim pudle rezonansowym o zarysie trapezu, trójkąta, prostokąta lub o charakterystycznym kształcie określanym jako „świński ryjek” napięte były struny - pojedyncze lub zgrupowane w podwójne czy potrójne chóry. Muzyk trzymający psalterium na kolanach lub zawieszone na szyi szarpał struny palcami lub plektronami z drewna, piór lub kości.

Harfa – instrument o rodowodzie sięgającym czasów starożytnych w średniowieczu budowany w wielu rozmiarach i kształtach. Umownie rozróżnia się dwa rodzaje harf w średniowieczu – bardziej „przysadzistą” harfę romańską oraz smukłą, późniejszą harfę gotycką. Szczególne miejsce instrument ten znalazł w Irlandii gdzie wykształcił się typ harfy o metalowych strunach i stosunkowo dużym pudle rezonansowym zwany clairseach lub clarsach.

Lira – popularna zwłaszcza we wczesnym średniowieczu na północy Europy była najczęściej sześciostrunowym instrumentem o płaskim pudle rezonansowym często wykonywanym z drewna dębowego. Z wykopalisk znanych jest kilka przykładów takich instrumentów z VI - VIII w. Piękny przykład liry można zobaczyć też w tympanonie portalu opactwa SS.Cystersek w Trzebnicy.

Brak komentarzy: